Er was eens ......... een lelijk jong eendje  
     
  dat een prachtige zwaan werd  
 

 

 
   “Jij laat zo helder zien wat er gebeurt in zo’n koppie (of volwassen hoofd). Juist als je dat snapt is er een opening om te zoeken naar een andere manier.”  
 

Ervaringen

Begeleiding Bram – indrukwekkend resultaat

Bram is een jongen van 10 jaar. Hij heeft vanaf zijn geboorte problemen met zijn motoriek (DCD) en daarvoor volgt hij vanaf zijn tweede jaar allerlei trajecten bij de fysiotherapeut, de ergotherapeut de logopedist en andere therapeuten. Hij ontwikkelt zich trager dan andere kinderen en is snel afgeleid in de klas. Daarvoor krijgt hij extra ondersteuning (rugzakje). Toch blijkt hij slim en sociaal genoeg om elke keer over te gaan. Tot het in groep zes opeens moeilijker wordt voor Bram. Hij vindt het niet leuk in de klas, is snel gefrustreerd en werkte onvoldoende goed mee.

In een gesprek op school brengt de leerkracht naar voren dat Bram niet in een reguliere school past en dat ik maar verder moet kijken. Het idee vanuit school voor Bram was het gebruik van Ritalien om zich beter te kunnen concentreren en dat hij beter thuis zou zijn in een kleinere klas op het speciaal onderwijs. Uit het gesprek werd ook duidelijk dat de leerkracht de nadruk legde op wat er niet goed was en dat hij het naar mijn idee opgegeven had. Dat verklaarde onder andere ook waarom Bram gefrustreerd gedrag vertoonde en vaak boos was.

Als moeder zocht ik naar oplossingen en nam contact op met de revalidatiearts, die Bram kent en welke veel kennis heeft van kinderen met DCD. Hij verwees mij door naar Vizier, waar ik hem zeer dankbaar voor ben.
Marieke van Vizier wist Bram namelijk al in de tweede sessie zodanig te bekrachtigen dat hij thuis en op school minder snel uit evenwicht was. Wekelijks kwam hij moe maar opgewekt uit de begeleiding. Zijn resultaten op school werden in vier maanden beter en Bram werd zichtbaar rustiger. Hij kreeg oefeningen waardoor hij beter zijn energie kon afstemmen en hij werd zich meer bewust van zijn gedrag en uitdagingen.

Omdat de kern van het probleem is aangepakt gaat het nu (een half jaar na de begeleiding) op alle fronten erg goed. Bram is op school gebleven en ging goed over naar groep 7. Hij heeft weer plezier op school en ik hoor hem niet meer zeggen dat hij iets niet kan. Sterker: hij daagt mij uit met hem oefenspelletjes te doen die zijn concentratie opnieuw bevorderen. Voor Bram is het leven 180 graden in positieve richting gedraaid en voor ons als ouders dus ook.

Wat heel goed aan de begeleiding van Marieke is, is dat de verantwoordelijkheid bij het kind wordt gelegd. Het kind houdt volledig de controle over wat het doet en leert, en ontdekt wat het moet doen om niet te worden afgeleid en effectiever te lezen en leren. De speelse manier van werken en de afwisseling in de oefeningen waarmee Marieke Bram bij de les hield is bewonderenswaardig.
Dank je wel Marieke!
Moeder van Bram