Header  
NIEUWSBRIEF

Beste ouders, collega’s en andere relaties van Vizier,

 

In deze nieuwsbrief:

- De rommella van Daniel Levitin
- Lezing: Zelfstandig plannen en leren, 14 april (voor iedereen)
- Focus en Fun (van brugklasser tot student)
- Trainingen voor professionals die werken met kinderen en jongeren 
- Vacature: administratieve praktijkondersteuning  
 

De rommella van Levitin

Het functioneren van het brein – het blijft me intrigeren. In de krant stonden pas twee grote artikelen, een over de inzichten van muzikant en psycholoog Daniel Levitin, en een in de discussie over de inhoud van ons onderwijs. Over dat laatste artikel wil ik graag een andere keer iets kwijt, nu over Daniel Levitin. 
 
Levitin werd bekend met zijn boek Ons muzikale brein, over de invloed van muziek op het functioneren van de hersenen. Begin februari kwam een nieuw boek van hem uit: Een opgeruimde geest. Zijn belangrijkste bewering: aandacht is een beperkte grondstof, dus daar moet je zorgvuldig mee omspringen. Het moderne leven bestaat uit multitasken: heen en weer vliegen tussen ‘taken’ voor het brein (e-mail, telefoon, internet, kinderen, je werk doen). We denken dat dat handig is, maar dat is het niet; het is juist inefficiënt en doodvermoeiend. Levitin gaat na hoe dat precies in zijn werk gaat, en ik was aangenaam verrast: het hersenmodel dat hij beschrijft sluit naadloos aan op de Vizier-visie.
 
Levitins ‘dagdroommodus’ is mijn ‘haas’: nuttig voor het houden van overzicht, plannen maken, verbanden leggen, flexibiliteit en creativiteit. Fun. Zijn ‘aandachtssysteem’ is de schildpad, die focust op een taak en die taak zorgvuldig uitvoert – precies: Focus. Daaromheen zit een filter dat prikkels uit de omgeving oppikt en bekijkt of ze doorgelaten mogen worden of niet. Moe word je niet in de eerste plaats van het met aandacht bezig zijn, maar van het switchen van het een naar het ander.
 
In mijn praktijk is dat precies waar ik aan werk: jou leren voelen wanneer je schildpad aan het werk is en wanneer je haas ervandoor gaat, en hoe je kunt schakelen tussen die twee. Want beide zijn nuttig, ze moeten in evenwicht zijn, ‘vriendjes’ noem ik dat bij de kinderen. Focus en Fun! 
 
De leukste verrassing in het boek is de ‘rommella’: bij al dat focussen en orde scheppen en zo efficiënt mogelijk je (leer)taken uitvoeren mag je nog ergens een rommellaatje houden. Gewoon omdat het tijd scheelt, met van alles door elkaar. Dit mag een echte la zijn, met elastiekjes, pennen, vergeten sleutels, maar ook het mapje ‘diversen’ op je computer of het stapeltje papier op je bureau met van alles erin!
 
Hartelijke groet,
Marieke Uiterwijk
 

PS Ken je iemand die mogelijk geïnteresseerd is in deze nieuwsbrief? Stuur hem dan vooral door!

Lezing: ‘Zelfstandig plannen en leren’, dinsdag 14 april
Wil je meer weten over hoe dat zit met de haas en de schildpad? Hoe je beter kunt focussen zonder de fun kwijt te raken? En hoe ik je daarbij help? Op deze avond vertel ik meer over mijn visie en mijn aanpak. Voor ouders en professionals een nuttige en persoonlijke kennismaking met mij en mijn werkwijze. De avond verloopt elke keer anders, maar is altijd een mooie mix van theorie en voorbeelden, met veel uitwisseling en praktische tips en persoonlijke vragen aan het eind.
Meer informatie.

Inschrijven: stuur een mailtje met je naam en telefoonnummer naar info@inhetvizier.nl. Je eventuele vragen kan je daarin ook alvast stellen, dan kan ik ze verwerken in mijn verhaal.
Dinsdag 14 april, 19.30-21.30 uur, Evertsenstraat 179, Leiden.
Kosten: € 7,50 p.p. (graag gepast meenemen).

Focus en Fun (van brugklasser tot student)
Vind je puber school een noodzakelijk kwaad? Of eigenlijk vooral: een kwaad waar de noodzaak niet van vaststaat? Is hij telkens weer overvallen door de toetsweek, die toch weer sneller komt dan hij dacht? Denkt hij altijd dat het wel op tijd goedkomt – en valt het toch telkens tegen?
Of leert hij het verkeerde, weer geen idee wat hij eigenlijk moet leren? Werkt hij zich een ongeluk en wil de stof maar niet blijven hangen in het brein? Sleurt hij zich met concentratie- of motivatieproblemen van vakantie naar vakantie?
Doe er wat aan! Vaak zijn een paar sessies genoeg om beter te functioneren op school, op het werk en thuis. Om beter in je vel te gaan zitten en om een perspectief te gaan zien en te ontdekken: die droom van een leuke studie of baan hoeft geen droom te blijven. Als je niet uitkijkt ga je het misschien nog leuk vinden ook. En daar heb je jaren plezier van!

Kijk voor meer informatie op de website, of meld je direct aan (mail naar info@inhetvizier.nl of bel 071-7370229 of 06-45911913).

Trainingsdagen voor professionals: Leren: in balans en met focus 
Van onderwijsprofessionals (leerkrachten, remedial teachers, orthopedagogen, uit basis- en middelbaar onderwijs) wordt verwacht dat het duizendpoten zijn. Maar je bent geen duizendpoot. Je kennis, je vaardigheden en je energie zijn vaak niet toereikend om alle kinderen te helpen zoals je dat zou willen. Nu ‘Samen naar school’ dwingend is geworden met de zorgplicht voor passend onderwijs wordt het er niet eenvoudiger op. Hoe spoor je triggers en leerblokkades op, en hoe kan focus helpen bij het overwinnen ervan? Hoe reageert het brein op focus? En hoe gebruik je focus in de alledaagse lespraktijk, bij het leren van taal en rekenen?

Je staat er niet alleen voor. Ik ontwikkel programma’s op maat en standaardtrainingen om je te ondersteunen. Het brein van leerlingen met ad(h)d, dyslexie, dyscalculie of hoogbegaafdheid werkt net even anders dan ‘gewoon’. Een net iets andere aanpak dan je gewend bent kan je helpen om ook uit deze leerlingen het beste te halen – dus eigenlijk ook uit jezelf.

Op de website vind je meer informatie. Ik hoor graag waar je behoefte aan hebt! Stuur me een mail (info@inhetvizier.nl) of bel (071-7370229 of 06-45911913). Dan neem ik z.s.m. contact met je op.

Vacature: administratieve praktijkondersteuning 
Judi, mijn praktische steun en toeverlaat in de praktijk, heeft de kans om haar studie in het buitenland voort te zetten. Ik zoek iemand die op korte termijn haar plek kan innemen om de praktijk ‘opgeruimd’ te houden. Heb jij belangstelling, of ken je iemand die dat zou willen? Het gaat om ongeveer 2-3 dagdelen per week. Op welke dagen dat is kunnen we in overleg afspreken. Vanaf eind deze week vind je inhoudelijke informatie over deze vacature op de website van Vizier. Natuurlijk kan je ook mij bellen (071-7370229 of 06-45911913) of mailen (info@inhetvizier.nl). Ik vertel je graag meer!



Focus en Fun – leren is leuker als je weet hoe het moet
Leren is leuk, als je maar weet hoe jij het het beste kunt doen. Ook als je last hebt van leer- of concentratieproblemen door bijvoorbeeld ADHD of dyslexie, of van je hoogbegaafdheid. Arts en leerspecialist Marieke Uiterwijk van Vizier kan je daarbij helpen. Niet met een standaardaanpak volgens een vastliggende methode, maar met een programma op maat dat past bij wat jij kan.
Lees meer op de website!